Dagpleje

I skoledistrikt Kystskolen har vi 9 dagplejere, som alle arbejder fra eget hjem. Dagplejerne er delt op i to grupper - Krogsbøllegruppen og Uggerslevgruppen.

Hver dagplejer har en børnegruppe på højst 5 børn i alderen 0 år til 2 år og 10 måneder. Læs om de forskellige dagplejere for at få et kendskab til hver enkelt.

Legestue

Leg og samvær med andre børn og voksne er med til at udvikle barnets sociale færdigheder, udvikling af venskaber og giver barnet oplevelser, det ikke kan få i det lille og nære miljø, som barnet færdes i hos dagplejeren. Derfor tager dagplejeren hver anden fredag i heldagslegestue, hvor dagplejeren er sammen med 3 – 4 andre dagplejere og børn i et børnehus. Børnene vender sig på den måde til de lidt større børnehavebørn og møder nogle af dem, de tidligere har gået i dagpleje med. I legestuen udvikler børnene sine kompetencer i samvær med andre børn. Barnet udvikler evnen til at være sammen med andre børn og voksne i en større gruppe og barnet finder jævnaldrende venner på tværs af gruppen. Der arbejdes med forskellige pædagogiske temaer og det er muligt at benytte de muligheder, der er i det enkelte børnehus – legeplads – gymnastiksal m.v. Det er også i legestuen, at dagplejerne har mulighed for kollegialt samvær og at drage nytte af hinandens kompetencer. Hvis en dagplejer har fået et eller flere nye børn, tager hun måske ikke i legestue den efterfølgende fredag. De fredage, hvor der er heldagslegestue, afleveres og hentes barnet i børnehuset. Krogsbøllegruppen holder til i Børnehuset Fyrtårnet i ulige uger. Uggerslevgruppen holder til i Børnehuset Dalskovreden.

Den pædagogiske leder vil jævnligt være til stede i det børnehus, hvor der er heldagslegestue. Her vil den pædagogiske leder blandt andet give faglig sparring og supervision og sammen med dagplejerne sætte fokus på børnene, for at det enkelte barn kan tilbydes de bedste muligheder for læring, udvikling og trivsel.

Tilsyn i dagplejen

Der føres tilsyn i det enkelte dagplejehjem og i legestuerne flere gange årligt.