Førskole

På Kystskolen har vi to førskolegrupper. "Førskolen" på afdeling Krogsbølle og "Spirerne" på afdeling Løkkemark.

Den 1. marts starter den kommende 0. klasse i førskolen.

I Nordfyns kommune indskrives elever digitalt via kommunens hjemmeside.

Der afholdes ”åbent hus” på de enkelte afdelinger, hvor vi vil fortælle om vores førskoletilbud. Der vil komme info for tid og sted, når vi er klar over hvornår det finder sted.

Der afholdes desuden et forældremøde i februar, hvor forældre og personale præsenteres for hinanden og hverdagen i førskolen gennemgås.

En tryg overgang fra børnehus til førskole

En tryg overgang handler om at få mulighed for at træffe det bedste valg for ens barn. En tryg skolestart handler om at få det bedste kendskab til enkelte barn og dennes forældre.

En tryg skolestart bidrager til at fastholde et lokalt funderet skole- og dagtilbud i vores område. En lokal skole, hvor dit barn får lokale kammerater, og hvor skolen er i nærheden.  På den måde er en tryg skolestart en naturlig del af vores landsbyordning.

I Distrikt Kystskolens landsbyordning er det vores mål, at alle børn oplever en god overgang fra børnehaven til skolelivet. De kendte voksne fra børnehus og skole, hjælper og støtter børnene i at bygge en tryg bro mellem børnehuset og skolen via et tæt samarbejde med børn og forældre.

Vi starter overgangsarbejdet med Førskoleforløbet i februar måned, hvor de voksne fra skolen arbejder i vores børnehuse. Dette betyder, at børnene får gode relationer til de voksne i skolen, inden de skal forlade børnehuset. Den 1. marts tager alle børn en kendt voksen i hånden og sammen vinker de farvel til børnehuset - det kalder vi en tryg skolestart.

Praktisk information

Førskolen får basislokale i SFO`en, som er skole fritidsordning for børn i 0., 1. og 2. klasse og beliggende i nær tilknytning til indskolingen.

Førskolegruppen, 0., 1. og 2. klasse er sammen om morgenen fra kl. 06.15 – 08.00 og igen kl. 14.10 – 16.45 - fredag til kl. 16.00.

Fra kl. 08.00 til kl. 14.10 er førskolen alene i SFO'ens lokaler og har deres ”skoledag”, som indeholder forskellige aktiviteter og leg.