Landsbyordning

Den røde tråd

I Skoledistrikt Kystskolen arbejder vi med den røde tråd for at sikre sammenhæng i barnets liv fra dagpleje over børnehave og til skole, i det dagpleje, børnehuse og skole er samlet under samme navn og med en fælles ledelse.

Det starter allerede, når dit barn begynder i dagpleje i Skoledistrikt Kystskolen, hvor der er et tæt samarbejde med distriktets børnehuse. Børnehusene danner den fysiske ramme for dagplejens legestue samtidig med, at børnene får mulighed for at danne relationer på tværs af aldersgrupper. Der er også tilbagevendende traditioner i børnehusene, hvor dagplejebørnene indgår som en naturlig del, f.eks. ved trimdag, hvor fokus er på fællesskab og fysisk udfoldelse.

Overgangen til børnehave fra dagpleje lettes for det enkelte barn gennem et tæt samarbejde mellem distriktets dagplejere og børnehuse. Barnet kender de voksne i børnehuset og de andre børn i børnehuset og er tryg ved de fysiske rammer fra tiden i dagplejen. Samtidig vil de fortsat møde deres tidligere dagplejer, når denne deltager i legestue eller fælles arrangementer i børnehuset.

På samme måde er overgangen fra børnehus til skole præget af, at pædagoger og lærere arbejder sammen om børnene og deres læring og trivsel.

Samarbejde

Vi vægter samarbejdet højt og arbejder fælles for at skabe den gode udvikling for hvert enkelt barn, lige fra den første dag i dagplejen til den sidste dag i 9. klasse.

Landsbyordningen giver mulighed for en blød overgang fra dagpleje til børnehave og fra børnehave til skole. Der vil for langt de fleste være kendte voksne, kammerater og omgivelser, når vores børn bevæger sig fra den ene epoke til den næste.